sobota, 29 października 2011

Dzieci piszą dyktanda

Poniższe teksty dyktand zostały napisane przez moje uczennice. Była to kontynuacja zabawy ortograficznej "Zobacz i zapamiętaj". Zabawa wzbudziła wiele emocji. Dwie uczennice zaproponowały, że napiszą tekst dyktanda z wyrazami, które zostały wybrane do zabawy. Zabawa "Zobacz i zapamiętaj" została opisana i można ją znaleźć w dziale "Zabawy z ortografią".
Z radością dzielę się tekstami moich uczniów, może będzie to ciekawa propozycja dla innych dzieci.
Dyktando 1
Drzewo rośnie na szczycie góry. Jeż próbował na nią wejść. Zobaczył skaczącą żabę. W stronę drzewa szły mrówki i ciągnęły na liściu duży orzech. Za nimi szedł żółw, który miał duże ucho.
autor: Natalka Sz. (lat 9)
Dyktando 2
Dziś w sadzie zbierałam orzechy. Z drzew spadły już wszystkie liście. Zrobiłam z nich wielką górę. Może zimą schowa się tam jeż i mrówki. Wracając do domu spotkałam żabę. Była takiego samego koloru, co mój żółw, który ma śmieszną plamkę koło ucha.
autor: Oliwia D. (lat 9)

Zobacz i zapamiętaj

Propozycja zabawy ortograficznej dla dzieci klas 1-3. Zabawa ta doskonali technikę zapamiętywania oraz koncentrację uwagi.
Umieszczamy na tablicy 8 ilustracji z podpisami, np. góra, jeż, drzewo, żaba, mrówki, orzech, ucho, żółw. Prosimy dzieci, aby spróbowały zapamiętać te wyrazy dokładnie w tej kolejności. Po pewnym czasie zasłaniamy wyrazy i chętne dzieci wymieniają zapamiętane wyrazy.
Może się to okazać trudne, ale niektórym dzieciom napewno się uda. Każda próba będzie ważna i zachęcamy dzieci do zabawy.
Kolejnym etapem może być propozycja ułożenia historyjki z wykorzystaniem podanych wyrazów. Ważna jest ich kolejność. Historyjka może być śmieszna lub pozbawiona sensu. Dzieciom sprawia radość układanie takich śmiesznych tekstów.
Chętne dzieci mogą ułożyć tekst dyktanda, który będzie propozycją dla całej klasy.

czwartek, 6 października 2011

Dyktando kl 2

Proponuję dwa teksty dyktand do nauczenia się dla dzieci przez tydzień. Po tygodniu losujemy jeden tekst, który dzieci piszą ze słuchu.

Dyktando 1
Grześ to mój najlepszy kolega. Siedzimy w jednej ławce. Zawsze chętnie mi pomaga. Dobrze jest mieć takiego przyjaciela.

Dyktando 2
Halinka jest chora. Boli ją ucho i ząb. Halinka pije sok z jeżyn. Chyba nie pójdzie do szkoły. Odwiedzi ją przyjaciółka.

poniedziałek, 3 października 2011

Nauczanie wielozmysłowe

Pragnę polecić książkę Małgorzaty Taraszkiewicz pt. "Nauczanie wielozmysłowe. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3". Książka ta ukazała się nakładem wydawnictwa WSiP.
W książce znaleźć można wiele propozycji zabaw aktywizujących wszystkie zmysły. Zabawy i ćwiczenia zaproponowane przez autorkę można wykorzystać podczas lekcji jako rozgrzewkę, przerywnik, lub aby wprowadzić dzieci w stan sprzyjający uczeniu się.
Ćwiczenia mogą stanowić również inspirację do tworzenia własnych ćwiczeń i zabaw. Zachęcam do skorzystania z zawartych w książce pomysłów, gdyż każda propozycja, która pomaga naszym uczniom w opanowaniu wiadomości i umiejętności powinna być przez nas wykorzystana.


niedziela, 2 października 2011

Dyktando inaczej

Propozycja dwóch tekstów dyktand, które dajemy uczniom klasy 2 do nauczenia się przez tydzień. W wyznaczonym dniu losujemy jeden tekst, który dzieci piszą ze słuch.

Dyktando 1
Piękny jest park jesienią. Drzewa mienią się złocistymi barwami. Na jarzębinie czerwienią się korale.

Dyktando 2
Jesienny wietrzyk strąca kasztany i żołędzie. Liście tańczą w słońcu. Opadają na ziemię i tworzą kolorowy dywan.