sobota, 28 stycznia 2012

Program do nauki ortografii "Ortofrajda"




"ORTOFRAJDA" Program do nauki ortografii w formie zabawy i opowieści autorstwa R. Jońca,      L. Furmagi. Aby ułatwić wzrokowe zapamiętywanie pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi litery (ó, ż, rz, h) zaznacone są odpowiednimi kolorami. Pakiet zawiera grę komputerową, malowane dyktanda i minisłownik. Program przeznaczony dla dzieci już czytających, polecany uczniom z dysortografią.
Produkcja POMORSKIE STUDIO WDROŻEŃ DYDAKTYCZNYCH

Twórcy tego programu komputerowego propagują również pomysł KOLOROWEJ ORTOGRAFII. Jest to dość ciekawa metoda nauki wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Wielu nauczycieli stosuje kolorową ortografię, organizowane są konkursy, spotkania. Można znaleźć wiele gotowych pomysłów i konspektów lekcji opartych o metodę kolorowej ortografii. Polecam do pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. 




poniedziałek, 23 stycznia 2012

Dyktando kl 2

Dyktando 1
Nowy Rok zrobił nam niespodziankę. Spadł śnieg i chwycił mróz. Lód pokrył rzeki i kałuże. Cały świat jest teraz biały. Mróz namalował piękne wzory na szybach. Może i ja namaluję zimowy krajobraz?

Źródło: Marzenna Grabowska-Wójcik, Elżbieta Prokop "Dyktanda kl.2" WSiP 2010 

Dyktando 2
Na dworze biały puch przykrył wszystko. Już trzy dni prószy śnieg. Biały puch przykrył dachy domów. Mróz zmienił rzekę w lód. Wróble, jemiołuszki i kruki czują głód. Na szczęście przed zimnem ochroni ich gruby, ptasi puch.  
Źródło:Wiesława i Robert Zaręba "Dyktanda na cztery pory roku. Klasa 2" Wydawnictwo Roberta Zaręby Radom 2001

sobota, 14 stycznia 2012

Kalendarz, znaki rzymskie.

Lekcja została zrealizowana w klasie drugiej, jako podsumowanie bloku tematycznego "Spotkanie z Nowym Rokiem". Cele, które chciałam osiągnąć w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych to głównie:
- uczeń nazywa miesiące i przyporządkowuje je do pory roku,
- potrafi ustalić chronologiczny porządek miesięcy i przyporządkowuje im znaki rzymskie,
- korzysta z kalendarza jako ważnego źródła informacji,
- przedstawia w pracy plastycznej sytuację inspirowane porą roku.

Na początek zaproponowałam uczniom zabawę "Skojarzenia-miesiące".
Dzieci stały w kręgu. Na podłodze leżały ilustracje przedstawiające różne przedmioty, np.: łyżwy, jarzębinę, okulary, grzyb, samochód, kożuch... Dzieci kolejno wybierały jeden z obrazków i podawały skojarzenie z porą roku i miesiącem, np. łyżwy - styczeń, zima.

środa, 11 stycznia 2012

Dyktando kl 2

Dyktando 1
Moja babcia to prawdziwy skarb. Ma zawsze pełną spiżarnię. Robi pyszne pierogi. Piecze wspaniały placek drożdżowy. Nosi dżinsy i często wyjeżdża z nami w podróże. Dzisiaj jest Dzień Babci. Złożę jej życzenia.      

Dyktando 2
Ania lubi czytać książki. Przeczytała już  „Karolcię” i „Kubusia Puchatka”. Od jutra zacznie czytać „Czerwonego Kapturka”. W szkolnej bibliotece zawsze znajdzie coś ciekawego. Pani bibliotekarka zachęca dzieci do wypożyczania lektur. 

Źródło: Marzenna Grabowska-Wójcik, Elżbieta Prokop "Dyktanda klasa 2" WSiP 2010

niedziela, 8 stycznia 2012

Dyktando kl 2

Dyktando 1
Zepsuł się samochód taty. Auto trzeba zaholować do mechanika. Tata stracił dobry humor. Okazało się, że zepsuły się hamulce. Do domu wróciliśmy piechotą.

Dyktando 2
Chłopcy jadą na obóz harcerski. Heniek będzie grał w hokeja. Jaś zabrał ochraniacze na kolana. Razem z nimi jedzie druh Hubert. Wszyscy lubią słuchać jego strasznych historii o duchach.

Źródło: Wiesława i Robert Zaręba "Dyktanda na cztery pory roku klasa 2", Radom 2001.

czwartek, 5 stycznia 2012

Rysunki ortograficzne

Dzieci w młodszym wieku szkolnym bardzo lubią rysować. Oto propozycja zabawy ortograficznej, którą można wykorzystać na zajęciach kółka ortograficznego. Poniższa zabawa może być również okazją do wspólnej zabawy rodziców i dzieci. Ten rysunek wykonała moja uczennica podczas zajęć kółka ortograficznego w klasie 2.
Celem zabawy było utrwalenie pisowni wyrazów z określonymi trudnościami ortograficznymi. W tym przypadku były to "rz" i "ż". Na tablicy szkolnej umieściłam około 30 rysunków z podpisami. Rysunki przedstawiały przedmioty, w których nazwie występują "rz" lub "ż". Zachęciłam uczniów do samodzielnego poszukiwania wyrazów spełniających podany warunek w słowniczku ortograficznym. Uczniowie z  radością rozpoczęli rysowanie, gdyż pozostawiłam im całkowitą dowolność tematu swojej pracy. Zaznaczyłam jednak, że na rysunku mają przedstawić jak najwięcej elementów i zaznaczyć trudność ortograficzną jaka występuje w ich nazwie. Fantazja uczniów była zaskakująca. Przy okazji wtrwalili pisownię trudnych wyrazów. Z radością obserwowałam, gdy szukali wyrazów do zilustrowania w słowniczku ortoraficznym. Życzę miłej zabawy.