- uczeń nazywa miesiące i przyporządkowuje je do pory roku,
- potrafi ustalić chronologiczny porządek miesięcy i przyporządkowuje im znaki rzymskie,
- korzysta z kalendarza jako ważnego źródła informacji,
- przedstawia w pracy plastycznej sytuację inspirowane porą roku.
Na początek zaproponowałam uczniom zabawę "Skojarzenia-miesiące".
Dzieci stały w kręgu. Na podłodze leżały ilustracje przedstawiające różne przedmioty, np.: łyżwy, jarzębinę, okulary, grzyb, samochód, kożuch... Dzieci kolejno wybierały jeden z obrazków i podawały skojarzenie z porą roku i miesiącem, np. łyżwy - styczeń, zima.
Kolejne zadanie polegało na wypisaniu na kartce skojarzeń z danym miesiącem.
Gdy skojarzenia zostały zapisane, dzieci musiały stworzyć grupy zgodnie z porami roku. Gdy już ustalili, które miesiące tworzą poszczególne pory roku, otrzymali szary karton, na którym należało wykonać plakat. Na plakacie należało umieścić nazwę pory roku, kalendarzową datę jej rozpoczęcia, nazwy miesięcy ze skojarzeniami, znak rzymski oraz ilość dni danego miesiąca (uczniowie podchodzili do klasowego kalendarza i sprawdzali ilość dni danego miesiąca) oraz wykonać ilustrarcje inspirowane daną porą roku.
Na koniec umieściliśmy wszystkie prace na wystawce. Prace zdobią naszą klasę. Często odwołuję się do informacji z plakatów, pytając uczniów o daty rozpoczęcia pór roku, ilość dni w poszczególnych miesiącach. Są to wiadomości, które trzeba często przypominać, powtarzać i utrwalać. Wykonane przez dzieci plakaty są świetnym materiałem, do którego mogę się odwoływać.
Na koniec wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz