sobota, 14 stycznia 2012

Kalendarz, znaki rzymskie.

Lekcja została zrealizowana w klasie drugiej, jako podsumowanie bloku tematycznego "Spotkanie z Nowym Rokiem". Cele, które chciałam osiągnąć w ciągu dwóch jednostek lekcyjnych to głównie:
- uczeń nazywa miesiące i przyporządkowuje je do pory roku,
- potrafi ustalić chronologiczny porządek miesięcy i przyporządkowuje im znaki rzymskie,
- korzysta z kalendarza jako ważnego źródła informacji,
- przedstawia w pracy plastycznej sytuację inspirowane porą roku.

Na początek zaproponowałam uczniom zabawę "Skojarzenia-miesiące".
Dzieci stały w kręgu. Na podłodze leżały ilustracje przedstawiające różne przedmioty, np.: łyżwy, jarzębinę, okulary, grzyb, samochód, kożuch... Dzieci kolejno wybierały jeden z obrazków i podawały skojarzenie z porą roku i miesiącem, np. łyżwy - styczeń, zima.

 Po tej zabawie uczniowie losowali karteczki z zapisanymi znakami rzymskimi od I do XII. Próbowali dobierać się w grupy, ale nie wiedzieli jak się podzielić. W pewnym momencie jedna z dziewczynek powiedziała, że każdy jest innym miesiącem i będzie sam. W mojej klasie jest 12 dzieci, więc można bardzo łatwo ich podzielić. Gdy już wiedzieli, że każdy będzie innym miesiącem, odczytywałam nazwę miesiąca zapisaną na kartce, dzieci musiały szybko przyporządkować znakowi rzymskiemu, który wylosowało, nazwę miesiąca.
Kolejne  zadanie polegało na wypisaniu na kartce skojarzeń z danym miesiącem.

Gdy skojarzenia zostały zapisane, dzieci musiały stworzyć grupy zgodnie z porami roku. Gdy już ustalili, które miesiące tworzą poszczególne pory roku, otrzymali szary karton, na którym należało wykonać plakat. Na plakacie należało umieścić nazwę pory roku, kalendarzową datę jej rozpoczęcia, nazwy miesięcy ze skojarzeniami, znak rzymski oraz ilość dni danego miesiąca (uczniowie podchodzili do klasowego kalendarza i sprawdzali ilość dni danego miesiąca) oraz wykonać ilustrarcje inspirowane daną porą roku. 

Dzieci chętnie wykonywały plakaty. Zgodnie ustalały, jakie elementy graficzne umieścić na plakacie. Moi uczniowie często pracują w grupach i są przyzwyczajeni do takiej formy pracy na lekcji. Praca w grupach przebiegła szybko i zgodnie.

Na koniec umieściliśmy wszystkie prace na wystawce. Prace zdobią naszą klasę. Często odwołuję się do informacji z plakatów, pytając uczniów o daty rozpoczęcia pór roku, ilość dni w poszczególnych miesiącach. Są to wiadomości, które trzeba często przypominać, powtarzać i utrwalać. Wykonane przez dzieci plakaty są świetnym materiałem, do którego mogę się odwoływać.


 Na koniec wykonaliśmy pamiątkowe zdjęcie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz